background image

Meest gestelde vragen 'betalen'

Hier vindt u de meest gestelde vragen over betalen.

Staat uw vraag er niet bij? Via MijnHefpunt kunt u uw vraag stellen. Of mail uw vraag via het contactformulier.

Ons rekeningnummer is: NL09INGB0004664879, ten name van Hefpunt te Groningen. Hefpunt schrijft u voluit.

Dit doet u via internetbankieren bij uw bank. Bij betaling via internet vermeldt u altijd het betalingskenmerk. Dit betalingskenmerk vindt u op de acceptgiro.

Ons rekeningnummer is: NL09INGB0004664879, ten name van Hefpunt (voluit geschreven).

Als u betaalt via internet kunt u niet in tien termijnen betalen. Op uw aanslag leest u wanneer de betaling bij ons binnen moet zijn.

Via MijnHefpunt kunt u normaal gesproken betalen met iDEAL. Doordat wij overstappen op een nieuw belastingsysteem, is dit vanaf 1 juli 2017 gedurende een aantal weken niet mogelijk.
Als u met iDeal betaalt, kunt u niet in tien termijnen betalen. Op uw aanslag leest u wanneer uw betaling bij ons binnen moet zijn.

U kunt deze wijziging via MijnHefpunt aan ons doorgeven. U heeft hiervoor een DigiD nodig. 
U kunt het ook schriftelijk aan ons doorgeven. Ons postadres is Postbus 88, 9700 AB Groningen.

Als u een aanslag wilt betalen vanuit het buitenland, vermeldt u bij de betaling altijd het IBAN-nummer en de BIC-code van Hefpunt.
Ons IBAN is: NL09 INGB 0004 6648 79.
Onze BIC is: INGBNL2A.

Ja dat kan, maar alleen als u in een Europees land woont. In Europa is vanaf 1 februari 2014 al het betalingsverkeer gestandaardiseerd. Dat betekent dat alle rekeningnummers moeten voldoen aan IBAN en dat er een BIC nummer is ingevuld. Op de automatische incassokaart die wij meestuurden, vult u de BIC van uw bank in.

Heeft u gekozen voor automatische incasso dan schrijven wij uw aanslag af in tien termijnen. Dit doen wij aan het eind van de maand op de 28ste, 29ste, 30ste of 31ste. Dit is afhankelijk van het feit of er een weekend in of vrije dagen in vallen.

De eerste afschrijving is de maand volgend op de dagtekening van uw aanslag. Dus als u in januari een aanslag ontvangt, is de eerste afschrijving in februari. De negen daaropvolgende maanden schrijven we het restbedrag af. Zodat u in tien maanden de hele aanslag betaalt.

De kans bestaat dat u in 2017 nog termijnen betaalt voor 2016. Deze tien termijnen gaan immers pas in, nadat u de aanslag heeft ontvangen. De afschrijvingen lopen daarom vaak door tot in het volgende jaar. In 2017 ontvangt u een nieuwe aanslag en vanaf dan gaan er weer 10 nieuwe termijnen in.

Als u een aanslag niet of te laat betaalt, betekent dit dat u uiteindelijk meer betaalt. Want u betaalt dan ook invorderingsrente en andere kosten. De verschuldigde rente berekenen wij tot het moment waarop we van u een betaling ontvangen.

Wij betalen één keer per week bedragen terug. Of uw terugbetaling hier bij zit, hangt onder andere af van uw betaalwijze. Betaalt u via automatische incasso, dan houden wij rekening met de terugboekingstermijn van de automatische incasso. Deze is 56 dagen. In deze periode heeft u de mogelijkheid om uw betaling zelf via uw bank of telebankieren terug te boeken.

Heeft u de betaling via acceptgiro of telebankieren overgemaakt, dan betalen wij u het bedrag zo snel mogelijk terug.

Als u de aanslag niet kunt betalen, dan kunt u kwijtschelding aanvragen. U leest er alles over als u op de link klikt.

U kunt een betalingsregeling aanvragen nadat u een aanslag, een herinnering een aanmaning of een postdwangbevel heeft ontvangen. Het aantal termijnen is wel beperkt en is afhankelijk van uw financiële situatie. U kunt dit direct regelen in MijnHefpunt (met DigiD).Via het tabblad 'Mijn aanslagen' kunt u een betalingsregeling aanvragen en via het tabblad 'Mijn gegevens' kunt u een vraag/verzoek achterlaten. Een betalingsregeling kunt u ook aanvragen via het contactformulier op deze site. Geef daarbij aan in hoeveel termijnen u wilt betalen.

Daarnaast kunt u telefonisch contact met ons opnemen op telefoonnummer 0900 – 4938837. We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 08.00 uur en 20.00 uur.

U kunt ook een brief sturen naar:
Hefpunt
Postbus 88
9700 AB te Groningen.
Vermeld in uw brief in hoeveel termijnen u wilt betalen. 

Als u direct nadat u de aanslag heeft ontvangen kiest voor automatische incasso, betaalt u de aanslag gespreid in tien termijnen.

Nee, u moet hiervoor een betalingsregeling aanvragen.

Als u de nota niet (op tijd) betaalt, sturen wij u een betalingsherinnering. Betaal dan de aanslag zo snel mogelijk. In ieder geval binnen 7 werkdagen na de dagtekening van de betalingsherinnering. U voorkomt daarmee extra kosten van een aanmaning of een dwangbevel.

Let op! U bent er zelf verantwoordelijk voor dat het verschuldigde bedrag op tijd op rekening van Hefpunt staat.Hou er rekening mee dat banken verwerkingstijd nodig hebben en er soms een technische storing kan optreden. Eventuele vertraging buiten uw schuld is voor uw risico.

U betaalt extra kosten, omdat u niet op tijd heeft betaald. Wij maken dan administratiekosten voor het aanmaken en versturen van aanmaningen. Deze komen voor uw rekening.
U kunt bezwaar indienen tegen de kosten als u vindt dat de aanmaning ten onrechte is verstuurd.

Omdat u na de herinnering en aanmaning nog niet heeft betaald, versturen wij een postdwangbevel. Hiervoor maken wij administratiekosten. Die komen voor uw rekening. De hoogte van invorderingskosten zijn wettelijk vastgelegd in de Kostenwet.